|
Nederlandse BrughoektumorForum Voor mensen die een brughoektumor hebben of hebben gehad
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Tiny
|
Geplaatst: 05.05.2010 Onderwerp: afkeuring mogelijk? |
|
|
Zie dat er in deze rubriek lang geen berichten zijn geplaatst. Misschien is er toch iemand die mij verder kan helpen.
Na de bht-operatie, begin 2005, heb ik bijna een jaar geheel of gedeeltelijk in de ziektewet gezeten. Daarna een paar jaar volledig, in mijn geval is dat 32 uur, gewerkt. Dit ging redelijk. Maar in de loop van 2009 bleek dat dit eigenlijk toch teveel voor mij was. Ik kreeg in toenemende mate hoofdpijn en had constant een moe hoofd. Ook de tinnitus werd erger. De geluiden werden harder en er kwam een derde en vierde geluid bij.
Sinds half november 2009 zit ik gedeeltelijk in de ziektewet. Mijn werkgever en de arbo-arts geven mij de tijd en de ruimte om een nieuw evenwicht te vinden; er wordt dus geen druk op me uitgeoefend om weer meer te gaan werken. Na een half jaar gaat het op zich wel beter met me. Ik ben emotioneel beter in balans en heb ook veel minder vaak hoofdpijn. Toch merk ik dat mijn grens heel snel bereikt is. Privé moet ik me voortdurend in acht nemen om mijn werk (nu 18 uur) vol te kunnen houden.
Een paar jaar voor de bht-operatie ben ik behandeld aan borstkanker. Op zich is dat goed verlopen, maar ik heb er wel een gevoelige arm aan overgehouden. Hierdoor ben ik beperkt in het gebruik van deze arm; mijn rechterarm en ik ben rechtshandig.
Mijn vraag is nu of iemand mij iets kan vertellen ňf en hoeveel procent ik gezien mijn klachten eventueel afgekeurd zou kunnen worden en wat de financiele consequenties zullen zijn. Ik heb geen partner en moet de schoorsteen dus in m'n eentje rokende houden. Ook wil ik graag weten of het verstandig is gedeeltelijk te blijven werken of me beter volledig ziek kan melden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het heel graag. |
|
| Naar boven |
|
 |
butterfly3nl
|
Geplaatst: 05.05.2010 Onderwerp: |
|
|
Hallo Tiny,
Wat fijn dat je 18 uur werken en dat je bij je huidige werkgever kan blijven.
Je vragen zijn meer dan terecht maar ik kan ze niet voor je beantwoorden. Ik ga je een aantal links geven waar je meer info kunt vinden. En hopelijk zijn er nog een paar forum leden die ook hun meer recente ervaringen willen vertellen ?!
Ik zal eerst een stukje van mijn verhaal vertellen en dan wat links geven.
Ook zal ik hier van het weekend nog wel even kijken dus als je meer vragen hebt zet ze vooral hier neer.
Er is heel veel veranderd in de regelgeving sinds ik werd afgekeurd na mijn bht operatie in dec 2000, toen zat ik al bijna een jaar in de ziektewet volledig vanwege een episode van mijn andere ziekte (manisch depressief) waardoor ik mijn eerste baan ben kwijtgeraakt omdat toen is gebleken dat ik absoluut niet fulltime kan werken.
Bij einde ziektewet kwam ik bij de WAO keuring toen net de bht was ontdekt en ik dus eerst geopeerd moest worden en we wisten toen nog niet welke beperkingen ik zou overhoden. Toen ben ik volledig afgekeurd. Diit is intussen ruim 9 jaar gelden.
UWV bedacht later had dat ze mij volledig gingen goedkeuren en dat terwijl ik met alle beperkingen erbij van de bht en de mds, zeker geen 40 uur zou kunnen werken! Ik was toen in contact met VIA de visuele afdeling van Rivierduinen in Leidschendam.
Daar wist men veel af van al mijn kwalen.
Bij UWV ben ik in bezwaar gegaan en de bezwaararts heeft toen advies gevraagd aan VIA. Daar heb ik een uitgebreid onderzoek gehad ook bij de neuropsycholoog en er is uiteindelijk een goed advies aan UWV geschreven over al mijn beperkingen.
UWV heeft me toen weer volledig afgekeurd.
Toen kon ik na het herstel van mijn bht operatie rustig proberen of ik misschien toch nog wat kon werken.
Ik had toen een WSW indicatie gekregen en stond op de wachtlijst van het WSW bedrijf waar ik inmiddels alweer 5 jaar in dienst ben voor 12 uur in de week. Dit gaat goed, ik werk 3x4 uur in een bibliotheek.
Om een lang verhaal kort te maken, hoe het tegenwoordig geregeled is met ziektewet, WIA etc weet ik niet precies.
Wel weet ik dat het helpt als je artsen achter je staan en je een goede brief meegeven naar een keuring waarin helder staat wat je beperkingen zijn en wat je nog wel kan.
Veel informatie kan je vinden bij Welder vroeger het breed platform verzekerden en werk http://www.weldergroep.nl/
Er bestaat van Welder een digitale reisgids voor de zieke werknemer
http://www.reisgidswerknemer.nl/
UWV gaat uit van wat je nog wel kan bij WIA keuring, hierover kan je het een en ander lezen op http://www.uwv.nl
http://www.via-info.nl/
De know how en de kennis van en lichamelijke beperkingen en psychiatrische bij VIA heeft mij heel erg geholpen, met hun kennis en brief heb ik bij UWV gelijk gekregen.
(Let wel ik kreeg mijn bht kort na mijn afstuderen en was eerder in mijn eerste baan binnen 3 maanden uitgevallen in de ziektewet en dus vond UWV dat ik eigenlijk nooit fulltime had kunnen werken)
VIA is een afdeling van een GGz instelling met heel veel kennis van vermoeidheid van meerdere kwalen tegelijk, van Tinnitus etc.
Misschien kun je aldaar een keer een eenmalig adviesgesprek aanvragen.
Ik zeg niet dat je daar in therapie moet ofzo wil je alleen wijzen op hun kennis en dat ze er zijn.
Tot zover maar even, sterke en succes
Groet, Bernadette |
|
| Naar boven |
|
 |
Tiny
|
Geplaatst: 05.05.2010 Onderwerp: |
|
|
Dag Bernadette,
Dankjewel voor je uitgebreide reactie.
Rot voor je dat je al zo jong geconfronteerd werd met de BHT + daarbij jouw psychiatrische stoornis. Niet gemakkelijk voor jou. Wel fijn dat je nu 3 x 4 uur kunt werken.
Ik ben inmiddels 58 jaar en heb dus niet meer zoveel jaren te gaan voor ik, hopelijk op mijn 65e, met pensioen kan.
Met de Welderstichting was ik inmiddels bekend. Ik heb hun site bekeken en ga binnenkort contact zoeken. De VIA kende ik niet. Dankjewel voor deze tip.
Mijn KNO-arts, acupuncturist (ook arts) en bioresonantie-arts zullen mij alle drie zo nodig steunen en bereid zijn dit schriftelijk te onderbouwen. Daar hoef ik niet aan te twijfelen.
Ik weet dat de wetgeving enorm veranderd is met de komst van de WIA. Een vriendin met BHT, die een paar jaar voor mij geopereerd werd, is destijds vrijwel probleemloos volledig in de WAO afgekeurd. Zij is inmiddels 60 jaar en hoefde gezien haar leeftijd ook niet opnieuw gekeurd te worden bij de komst van de WIA. Wrang te weten dat de BHT bij mij dus net te laat ontdekt werd om nog in de WAO afgekeurd te kunnen worden.
Voorlopig ga ik nog maar even zo door met 18 uur werken. Op zich vind ik het fijn om te werken. Het geeft afleiding en ik vind het contact met collega's prettig. Ik prijs me gelukkig met een goede werkgever.
Ik kan nu verder met de tips die je me gaf. Mocht het nodig zijn, dan meld ik me weer.
vriendelijke groet, Tiny |
|
| Naar boven |
|
 |
butterfly3nl
|
Geplaatst: 06.05.2010 Onderwerp: |
|
|
Hoi Tiny,
Ja het behoud van je baan is natuurlijk heel belangrijk!
Ik hoop dat er een goede oplossing komt voor de rest van je situatie/inkomen en dat het allemaal draaglijk voor je is.
Groet, Bernadette |
|
| Naar boven |
|
 |
|
|