Nederlandse BrughoektumorForum forum index Nederlandse BrughoektumorForum
Voor mensen die een brughoektumor hebben of hebben gehad

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Oproep: Onderzoek tinnitus na operatie brughoektumor

Dit forum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Nederlandse BrughoektumorForum forum index -> Onderzoeken en diagnose
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Anke
Site Admin

BerichtGeplaatst: 13.02.2009    Onderwerp: Oproep: Onderzoek tinnitus na operatie brughoektumor Reageer met quote

Onderzoek naar tinnitus bij mensen die zijn geopereerd aan een brughoektumor

Prof.dr. P. van Dijk, klinisch fysicus-audioloog
Dr.ir. E. de Kleine, klinisch fysicus-audioloog

Mensen met tinnitus horen een geluid dat niet in de omgeving aanwezig is. Veel mensen met tinnitus vertellen dat ze gesuis of gefluit horen. Daarom is ďoorsuizenĒ de Nederlandse benaming voor tinnitus. Maar vaak beschrijven mensen ook heel andere geluiden, zoals bonken, brommen of tikken. Tinnitus komt vaak voor in combinatie met gehoorverlies. Er wordt vaak een vergelijking gemaakt met fantoompijn: mensen die bijvoorbeeld een vinger missen voelen soms pijn of jeuk in de vinger die ze niet meer hebben. Vergelijkbaar hiermee, horen mensen hun tinnitus meestal bij de toonhoogte waar ook sprake is van gehoorverlies.

Tinnitus komt veel voor bij patiŽnten met een brughoektumor. De brughoektumor is een zeldzame, goedaardige tumor in de schedel. Deze patiŽnten hebben voor het overgrote deel klachten van tinnitus, naast eventueel gehoorverlies en duizeligheid. De tinnitus blijft meestal ook aanwezig na een operatie waarbij de tumor wordt verwijderd. Tachtig procent van de patiŽnten die vůůr de operatie geen tinnitus hadden, blijken dit na de ingreep wel te hebben. Dat is ook begrijpelijk, omdat door de operatie het oor aan de kant van de tumor geheel doof kan worden.

De tinnitus die gehoord wordt na een brughoekoperatie blijkt een bijzondere eigenschap te hebben. Mensen beschrijven soms dat hun tinnitus wordt beÔnvloed door beweging van hun ogen. Dit is als eerste ontdekt door een meneer die merkte dat hij wat hoorde als hij in de achteruitkijkspiegel van zijn auto keek. Waarom de oogbeweging van invloed is op de tinnitus is onbekend.

De Afdeling KNO en het Audiologisch Centrum van het Universitair Medisch Centrum Groningen doen onderzoek naar tinnitus. Daarbij maken we onder andere gebruik van een MRI-scanner om activiteit in de hersenen te meten. Wij willen de MRI-scanner ook gebruiken om te onderzoeken waarom oogbeweging van invloed kan zijn op tinnitus. Hoewel het hier om een uitzonderlijke vorm van tinnitus gaat, kan dit onderzoek toch inzicht geven in tinnitus in het algemeen. Het UMCG zoekt mensen die geopereerd zijn aan een brughoektumor en die tinnitus hebben die beÔnvloed wordt door beweging van de ogen. Het kan daarbij gaan om tinnitus die altijd aanwezig is en verandert door oogbeweging. Maar het kan ook zijn dat u alleen tinnitus hoort als uw ogen bewegen. De onderzoekers van het UMCG willen graag in contact komen met patiŽnten met deze bijzondere vorm van tinnitus.

U kunt zich aanmelden bij Mevr. drs. K. Boyen, e-mail: k.boyen@med.umcg.nl. Mensen die reageren krijgen een korte vragenlijst toegestuurd. Aan de hand van de reacties op de vragenlijst zal bepaald worden of er voldoende deelnemers zijn om een degelijk onderzoek te kunnen starten. Ook als u niet mee zou willen doen aan een onderzoek m.b.v. een MRI-scanner, maar wel tinnitus hebt die door oogbeweging wordt beÔnvloed, is uw reactie van harte welkom.
Het is belangrijk om te weten dat bij dit onderzoek geen behandeling wordt getest. Helaas zijn we nog niet zover dat we uw tinnitus kunnen genezen. Het onderzoek is bedoeld om tinnitus beter te begrijpen en heeft voor deelnemers geen bekende positieve of negatieve effecten.

Oproep
Bent u in het verleden geopereerd i.v.m. een brughoektumor?
en
Verandert uw tinnitus door oogbeweging?
en
Hebt u belangstelling voor deelname aan wetenschappelijk onderzoek?

Geef uw naam en adres door aan:
Mw. drs. Kris Boyen
Onderzoeker KNO, Universitair Medisch Centrum Groningen
E-mail: k.boyen@med.umcg.nl

Na uw aanmelding ontvangt u een korte vragenlijst

Laatst aangepast door Anke op 12.12.2012, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Loek Rondel

BerichtGeplaatst: 11.12.2012    Onderwerp: Reageer met quote

Dat heb ik ook, ik heb me aangemeld.

Groet,
Loek
Danny

BerichtGeplaatst: 12.12.2012    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij is dit onderzoek al afgerond Loek, ik heb althans al een lezing met de resultaten bijgewoond.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
elle

Verandert uw tinnitus door oogbeweging?

Aha! Dan ben ik blijkbaar niet de enige! Als ik mijn ogen naar links beweeg piept het verschrikkelijk!
Danny

Overigens was de conclusie niet echt bijster interessant, in het kort,
" Ja sommige mensen hebben dit, maar hoe het kan, geen idee, misschien hecht de gehoorzenuw zich aan de oogzenuw".
Dit vroeg echter om vervolg onderzoek waarvan het toen niet zeker was dat dat er kwam.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Loek Rondel

Heb ik het zeker verkeerd begrepen, de datum is inderdaad uit 2009.
Ik dacht dat dit bericht nieuw geplaatst was.

Groet,
Loek
Berichten van afgelopen:   
Dit forum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Nederlandse BrughoektumorForum forum index -> Onderzoeken en diagnose Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: